مطالب خبری جدید  و  آموزنده
مطالب خبری جدید  و  آموزنده

مطالب خبری جدید و آموزنده

قدردانی گوگل از یک سگ! + تصاویر


 

قدردانی گوگل از یک سگ! + تصاویر


بسیاری از کاربرانی که با جست‌وجوگر گوگل سر و کار دارند، با لوگوهای مناسبتی گوگل آشنا هستند. 


به گزارش ایتنا، گوگل به مناسبت فرا رسیدن سالروز برخی رویدادهای مهم، لوگوی صفحه اول خود را به شیوه‌ای جالب دستکاری می‌کند.

در این خصوص، غول جست‌وجو اغلب به موضوعاتی همچون سالروز تولد یا مرگ بزرگان علم و ادب و هنر، و یا سالروز اکتشافات مهم می‌پردازد ولی در ۹ دسامبر (۱۹ آبان) گوگل با تغییر لوگوی خود یاد و خاطره یک سگ به نام «هاچیکو» را زنده کرد.

در واقع وفاداری این سگ باعث شده که گوگل ۸۹ سال پس از زادروز تولدش به سراغ آن برود.

هاچیکو سگ معروفی است که زندگی آن به افسانه‌ای به یادماندنی تبدیل شده است. 





به گفته ویکی پدیا، ارتباط صمیمانه این سگ با پروفسور شابر اوئنو و سپس وفاداری بی‌حدش به او، باعث شد تا وی به عنوان اسطوره وفاداری در ژاپن شناخته شود.

این سگ سفید نر در ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۳ در اوداته ژاپن به دنیا آمد.

زمانی که هاچیکو دو ماه داشت به وسیله قطار اوداته به توکیو فرستاده شد و زمانی که به ایستگاه شیبوئی رسید، قفس حمل آن از روی باربر به پایین افتاد و آدرسی که قرار بود هاچیکو به آنجا برود گم شد.

هاچیکو از قفس بیرون آمد و تنها در ایستگاه به این سو و آن سو می‌رفت.

در همین زمان یکی از مسافران، هاچیکو را پیدا کرده و با خود به منزل برد و به نگهداری از او پرداخت.

این فرد پروفسور دانشگاه توکیو دکتر شابرو اوئنو بود.

پروفسور به قدری به این سگ دلبسته می‌شود که بیشتر وقت خود را به نگهداری از آن اختصاص می‌دهد.

منزل پروفسور در حومه شهر توکیو قرار داشت و وی هر روز برای رفتن به دانشگاه به ایستگاه قطار شیبوئی می‌رفت و ساعت ۴ بر می‌گشت.

هاچیکو یک روز به دنبال پروفسور به ایستگاه می آید و هرچه شابرو از او می‌خواهد که به خانه برگردد هاچیکو نمی‌رود و وی مجبور می‌شود که خود، هاچیکو را به منزل برساند.

در آن روز پروفسور از قطار جا ماند.

چندی بعد در زمان بازگشت از دانشگاه با تعجب می‌بیند هاچیکو روبروی در ورودی ایستگاه به انتظارش نشسته است، و این دو با هم به خانه بر می‌گردند.

از آن تاریخ به بعد هر روز هاچیکو و پروفسور، با هم به ایستگاه قطار می‌رفتند و ساعت ۴ هاچیکو جلوی در ایستگاه منتظر بازگشت او می‌ماند.

تمام فروشندگان و حتی مسافران، هاچیکو را می‌شناختند و با تعجب به این رابطه دوستانه نگاه می‌کردند.

در سال ۱۹۲۵ دکتر شابرو اوئنو در سر کلاس درس بر اثر سکته قلبی از دنیا می‌رود، آن روز هاچیکو که ۱۸ ماه داشت تا شب روبروی در ایستگاه به انتظار صاحبش می‌نشیند و خانواده پرفسور به دنبالش آمده و به خانه می‌برندش اما روز بعد نیز مثل گذشته هاچیکو به ایستگاه رفته و منتظر بازگشت صاحبش ماند.

هربار که خانواده پرفسور جلوی رفتنش را می‌گرفتند هاچیکو فرار می‌کرد و به هر طریقی بود خود را رأس ساعت ۴ به ایستگاه می‌رساند.

این رفتار هاچیکو خبرنگاران و افراد زیادی را به ایستگاه شیبوئی کشاند، و در روزنامه‌ها اخبار زیادی دربارۀ او نوشته شد.

هاچیکو خانواده پروفسور را ترک کرد و شب‌ها در زیر قطار فرسوده‌ای می‌خوابید.

فروشندگان و مسافران برایش غذا می‌آوردند و او ۹ سال هر بعد از ظهر روبروی در ایستگاه منتظر بازگشت صاحب عزیزش می‌ماند و در هیچ شرایطی از این انتظار دلسرد نشد و تا زمان مرگش در مارس ۱۹۳۴ در سن ۱۱ سال و ۴ ماهگی منتظر صاحب مورد علاقه‌اش باقی ماند.

وفاداری هاچیکو در سراسر ژاپن پیچید و در سال ۱۹۳۵ تندیس یادبود وفاداری و عشق، روبروی در ایستگاه قطار شیبوئی از او ساخته شد. 



تا امروز تندیس برنزی هاچیکو همچنان در ایستگاه شیبوئی منتظر بازگشت پروفسور است.

آپدیت آنتی ویروس ESET NOD32(یکشنبه 11 نوامبر)

Username: TRIAL-75810357 
Password: 5nvfajr5kx

Username: TRIAL-75810359 
Password: v3vkepedj5

Username: TRIAL-75810365 
Password: sbffsetk3j

Username: TRIAL-75810365 
Password: sbffsetk3j

Username: TRIAL-75810369 
Password: exfp5r77xu

Username: TRIAL-75810373 
Password: nearfbkk7r

اصطلاحات ترکی اقلیمی و آب و هوایی



اصطلاحات آب و هوایی:

آق یئل: بادی است که از سمت غرب میوزد و خاصیت آن  باعث زود رسیدن محصول میشود.

مه یئل: باد مه از شرق و شمال می آید که بادی است مفید و مرطوب.

دومان یئل: همان مه غلیظ یا چن است که بصورت توده های متراکم ابرهای سفید در بالای کوهستان پیدا میشود و علامت بارندگی برف در زمستان و باران سرد در پاییز و بهار است.

بورروغان:گردباد و طوفان که به آن تنوره هم میگویند.

سازاخ:نسیم سردی که از کوهستان به جلگه می وزد.

آیاز:آسمان بدون ابر و شفا ف و شبهای پر ستاره در زمستان را گویند. با پیداشدن این هوا در زمستان سرما بیداد میکند و بدنبال آن برف شروع به باریدن میکند.

اولکر:ستاره ثریا یا خوشه پروین که در میان مردم به اولکر مشهور است.

دولی/ تولی: تگرگ و دانه های یخ که از آسمان می بارد.

شه له ماخ: رطوبت و نم نم باریدن را گویند بی آنکه بارندگی شدید باشد در چند دقیقه همه جا را خیس میکند مانند شبنمی سیل آساست که روی زمین می نشیند.

قیروو:شبنم یخ بسته در روی زمین- شاخه های درختان و مزارع.

خشه نم:وقتی در پاییز و بهار باران ببارد و زمین خیس شود به اندازه ای که خیش گاوآهن در رطوبت فرورود گویند باران خشه نم باریده است.

قوراخلیق:خشکسالی راگویند.

چن: مه غلیظ-  چنلی: مه آلود-ابر مه آلود.

چووغون: طوفان کوچک- کولاک- بوران.

چیسگین:ریز یاغیشلی: ریزش باران ریز در مه غلیظ.

قره یئل: که از شمال شرقی می وزد و وزش این باد حالت سوزندگی دارد و با وزشش محصول را می خشکاند.

 اصطلاحات جغرافیایی :

گٶنی:آفتابگیر-در زبان ترکی گونی به معنای آفتابگیر و جبهه رو به خورشید کوهستان را گویند که در معرض تابش نور آفتاب باشد.

قوزی:محلی را که آفتابگیر نباشد گویند.

یوقوش:(یوخوش/یوخاری):گردنه- سربالایی- فراز به معنای گردنه کوچک و سربالایی کوهستانی است.

کوفشن:(کفشن):مزرعه کوچک پاره زمینهای پیرامون روستا که زیر کشت باشد.

کهل:(کوفول): طویله – آغل –محل نگهداری دامها و چهارپایان را گویند که در داخل تپه ها و کوهها توسط مردم کنده شده یا بطور طبیعی بشکل غار بوجود آمده باشد.

 اصطلاحات مرتع و زمین کشاورزی:

چول:صحرا-بیابان-زمین بایر که زیرکشت نرفته باشد.

زمی:مزرعه زیر کشت غلات و علوفه.

هامار:منطقه هموار و زمین صاف و مسطح قابل کشت.

آرخاج:مکانی در پناه کوه و تپه که گوسفندان را برای استراحت می خوابانند.

دمه:(قوزولوق) محل نگهداری بره های تازه به دنیا آمده.

گدیح- گدیه:گدوک-گردنه.

قایا- قیه:صخره و تخته سنگ بزرگ.

چانقیل:قوم – سنگریزه – شن.



منبع: http://salariyan.blogfa.com/post-1174.aspx

آپدیت آنتی ویروس ESET NOD32(یکشنبه 4 نوامبر)




Username: TRIAL-75472745 
Password: 5cbp4uft8a

Username: TRIAL-75472749 
Password: uuhnpc5e3d

Username: TRIAL-75472750 
Password: ncbdjddvcs

Username: TRIAL-75472754 
Password: 68xn7e3vkr

Username: TRIAL-75472756 
Password: p47p24csc3

Username: TRIAL-75472765 
Password: dsmh5tvpx5

منبع: http://www.user32.blogsky.com/


کمک مالی سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه

کمک مالی سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه


محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط زیست ایران، گفته است که برنامه توسعه و عمران ملل متحد برای حل مشکلات محیط زیستی در ایران و از جمله دریاچه ارومیه  ۱۳۵ میلیون دلار کمک مالی اختصاص داده است.

به گزارش روز دوشنبه، ۸ آبان، خبرگزاری مهر، وی گفته است که مشکل اصلی تالاب‌های کشور ما از جمله دریاچه ارومیه، تالار پریشان، گاوخونی و هامون در حال حاضر تامین نشدن حقابه این تالاب‌ها یا به عبارتی بهره‌برداری‌های بی‌رویه و ناصحیح در بالادست این تالاب‌هاست که اجازه ورود آب به آنها را نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش، پیش از این سرپرست برنامه توسعه و عمران ملل متحد  گفته بود این برنامه ظرف پنج سال از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ ، ۲۳۵ میلیون دلار بودجه برای برنامه‌های توسعه‌ای در ایران اختصاص داده که از این میزان ۵۷ درصد یعنی ۱۳۵ میلیون دلار به رفع چالش‌های زیست محیطی از جمله احیای دریاچه ارومیه  اختصاص می‌یابد.

 از سوی دیگر حسن عباس‌نژاد، مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌ غربی، گفته است  که ۷۰ درصد مساحت این دریاچه خشک شده و به عبارت دیگر ۳۰۰ هزار هکتار از مساحت  آن به شوره‌زار تبدیل شده است.

همزمان با اظهارات آقای محمدی‌زاده درباره اختصاص کمک مالی سازمان ملل، نادر قاضی‌پور نماینده مجلس، نیز با اشاره به انباشت نمک در مناطق خشک شده دریاچه ارومیه هشدار داد که «به ‌طور حتم بعد از فراگیری توفان نمک دراستان آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب کردستان٬ اردبیل٬ زنجان٬ قزوین و در نهایت تهران با این پدیده روبه‌رو می‌شوند».

وی با اعلام اینکه بخش جنوبی دریاچه ارومیه تا دو سال آینده خشک می‌شود٬ یاد‌آور شد: هم‌اکنون غلظت آب در بخش جنوبی دریاچه حدود ۴۰۰ میلی‌گرم در یکصد سی‌سی است و این به معنای خشکی دریاچه ارومیه است.

اشاره قاضی‌پور به «بخش جنوبی» دریاچه ارومیه، قسمتی از دریاچه  است که در جنوب جاده خاکی میانگذر این دریاچه قرار دارد. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد این جاده میانگذر به رغم هشدارهای بسیاری از کارشناسان برای اتصال ساحل شرقی دریاچه به غرب آن احداث شد و عملا دریاچه را به دو قسمت تقسیم کرد.

به غیر از جاده میانگذر مذکور، ایجاد سدهای آبی در مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و کاهش بارندگی، استفاده بی‌رویه از آب‌های جاری منطقه و حفر صدها حلقه چاه آب برای مصارف کشاورزی از جمله عواملی است که برای خشک شدن دریاچه ارومیه که زمانی «نگین ایران» نامیده می‌شد، گزارش شده است.

۱۴ اسفند سال گذشته، برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد، «یونپ» با انتشار گزارشی با هشدار نسبت به عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه که «منجر به ایجاد طوفان نمک در شعاع ۵۰۰ کیلومتری دریاچه خزر که محل سکونت ۷۶ میلیون انسان است»، گفته بود ارتفاع سطح آب دریاچه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۱ به میزان ۷ متر پایین افتاده و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای مساحت آن در این بازه زمانی از ۶۱۰۰ کیلومتر مربع به ۲۳۶۶ کیلومتر مربع کاهش یافته است و این کاهش ادامه دارد.

بر اساس مطالعات این سازمان، کاهش حجم آب‌های ورودی به این دریاچه به خاطر تغییرات آب و هوایی، همچنین بهره‌برداری بیش از حد آب‌های حوضه آبخیز برای مصارف کشاورزی بیشترین سهم (۶۵ درصد) و ساخت و ساز سدها در بستر رودخانه نیز دومین عامل (۲۵ درصد) در خشک شدن دریاچه بوده است.

بر اساس این گزارش، عامل کاهش بارندگی تنها ۱۰ درصد در خشک شدن این دریاچه نقش داشته است.  این درحالی است که آقای احمدی‌نژاد به دفعات موضوع «دستکاری غربی‌ها برای جلوگیری از بارور شدن ابرهایی که به ایران می آیند» اشاره کرده و همچنین تابستان سال گذشته در سفر به استان اردبیل اعلام کرد که «بر اساس ارزیابی‌ها دریاچه ارومیه هر ۵۰۰ سال با چنین شرایطی روبه‌ ‌رو می‌شود».

بر اساس گفته‌های مقامات ایران، سالانه بیش از سه میلیارد متر مکعب حقآبه دریاچه ارومیه باید باشد. شهریور ماه سال گذشته دولت  محمود احمدی‌نژاد ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه برای انتقال آب رودخانه ارس و چند رودخانه در کردستان به دریاچه ارومیه اختصاص داد. اقدامی که پس از اعتراضات مردمی در ارومیه و تبریز به رد طرح دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی ایران برای نجات دریاچه ارومیه انجام شد، اما، بنابر گزارش‌ها، تاکنون اقدامی چندانی در این زمینه انجام نشده است.